امامت افرادی به غیر از ابراهیم خلیل

درباره امامت در قران در نوشتاری در این سایت مطالبی را نگاشته ام. در این نوشتار می خواهم نظرم را نسبت به ادعاهای شیعه در باب امامت پیامبر و اهل بیت او به رشته تحریر دراورم.

قران در سوره بقره در ایه(124) این چنین درباره امامت ذریه ابراهیم سخن می گوید:

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾

در این ایه پس از انکه به ابراهیم گفته می شود که برای مردم “امام” قرار داده می شود، ابراهیم خلیل دعا می کند و از خداوند می خواهد تا تعدادی از ذریه او را نیز امام کند. شیعه نیز فرض کرده است دعای ابراهیم اجابت شده و به برکت دعای ابراهیم پیامبر اسلام و اهل بیت او، از منظر شیعه، امام شده اند.

اما برداشت من از این ایه به گونه ای دیگر است. برای فهم این آیه کافی است دو نفر به صورت تئاتر نقش ابراهیم و خداوند را بازی کنند. در واقع پس از دعای ابراهیم، ندای منفی از سوی خداوند به گوش ابراهیم رسیده می شود. در واقع بر این نظر هستم که ذریه ابراهیم، به طور مطلق و بر اساس علم الهی، همگی ظالم هستند و چون همگی ظالم هستند هیچ کدام به مقام امامت نخواهند رسید.

همچنین بر این نظر هستم که مقام امامت متفاوت از مقام ولایت است.

بازدیدها: 8

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

نقد طرفداران حجاب در جمهوری اسلامی

نقد طرفداران حجاب در جمهوری اسلامی

مباحث مربوط به حجاب اخیرا شدت یافته است. در یک بحثی که اخیرا شاهد آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *