بدن جسمانی

در این نوشتار به مبحث “بدن جسمانی” می پردازم. بحث من از منظر شهود است. البته بحث من کلی و ناقص است و آنچه قطعی می دانم را ذکر می کنم.

این بحث با طرح معاد جسمانی در میان متکلمین و فلاسفه پررنگ شده است. کار به جایی رسیده است که برخی فقها حکم به تکفیر کسانی داده اند که وقوع قیامت با بدن دنیوی را غیر قابل قبول می دانند.

این بحث را در قالب چند نکته ذکر می کنم.

اول: همه ارواح انسانی لزوما به کره زمین نمی ایند. فقط ارواحی که به کره زمین می ایند دارای بدن زمینی هستند.

دوم: بدن جسمانی تصریح شده در دین از گِل یا به تعبیر قران “صَلصال” تشکیل شده است(سوره حجر ایات 26، 28، 33 و سوره الرحمن ایه 14).

سوم: بدن زمینی انسانها از گوشت، خون، اب، استخوان وغیره تشکیل شده است. این ادعا که بدن دنیوی ما انسانها از خاک است نوعی تمسخر عقلانیت و خرد است. بدن زمینی ما انسانها در دوران طولانی پس از مرگ در قبر می پوسد و به موادی دیگر تجزیه می شود، اما واضح است که این بدن از گوشت، خون، استخوان و غیره تشکیل شده است که ربطی به خاک و به تعبیر قرانی “گِل” ندارد.

چهارم: بدن انسانها پس از مرگ و در برزخ و قبل از قیامت بدنی برزخی است. این بدن نیز جسمانی و از “گِل” نیست.

پنجم: نظام هستی از عوالم متفاوتی تشکیل شده است. مثلا عالَم زمینی، عالَم برزخی، عالَم قیامت و غیره. هر کدام از این عوالم می تواند چند مرحله ای نیز باشد. مثلا عالم برزخ می تواند مرحله به مرحله باشد و من هر کدام از این مراحل را در این نوشتار یک عالَم جداگانه فرض می کنم.

ششم: همه ارواح انسانی قبل از تولد در عالَم برزخ حضور دارند و هر روح انسانی در صورتی که از نوع روح زمینی باشد، در زمانی خاص به زمین می اید و در جنین دمیده می شود. به عبارتی روح انسانی از نوع زمینی بعد از رشد جنین به قدر کافی در جنین دمیده می شود. پس از دمیده شدن روح انسانی در جنین و در طی مراحلی، حافظه روح انسانی به شدت کم می شود، و به غیر از موارد استثنا، ارواح چیزی از عالم برزخ را در خاطر ندارند.

هفتم: در عالمی از عوالم هستی-که می تواند مرحله ای از مراحل عالَم برزخ باشد- بدن حضرت آدم از گل آفریده شد و این بدن بعد از ورود به مراحل بعدی یا عوالم بعدی تغییر یافت.

هشتم: در هنگام ورود به قیامت و با فروپاشی نظام فعلی بدن برزخی انسان ها نابود می شود و انسانها با بدن جسمانی که از “گِل” تشکیل شده است، وارد عالَم بعدی یا قیامت می شوند.

بازدیدها: 28

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

اقتصاد اسلامی

اقتصاد اسلامی

ادعا شده است که چیزی به نام “اقتصاد اسلامی” نداریم. حرفی است که از یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *