بنی فلان

یکی از مباحث داغ میان متدینین بحث ظهور است. درباره ظهور در احادیث نشانه هایی ذکر شده است. نشانه با اثبات و دلیل و برهان تفاوت دارد. مثلا یک تابلوی رانندگی در وسط جاده نشانه است. اما آیا هر فردی با هر دانشی می تواند اساسا نوشته روی تابلو را بخواند؟ آیا تابلوهای دروغینی در جاده ها توسط سارقین و جنایتکاران گذاشته نمی شود؟
در دین اسلام از سویی احادیث جعلی بسیاری وارد شده است و از سویی دیگر بسیاری از احادیث به صورت شفاف به بیان حقیقت نپرداخته اند. برخی از احادیث با تحلیل عقلی برخی انسانها سازگار نیست و عده ای گمان کرده اند که چنین احادیثی جعلی است. من انکار جعلی بودن بسیاری از احادیث را نمی کنم، اما به باور من احادیث راستینی هستند که برای فهمیدن آنها گاهی باید تدبر کرد و از تعبیر و غیره بهره جست.
یکی از کلمات مطرح شده در احادیث ظهور کلمه “بنی فلان” است. در ظاهر “بنی فلان” اطلاق به نامشخص بودن نیاکان دارد. اما بسیاری از انسانها از مرحله ای به بعد نیاکان خود را در زمین نمی شناسند و شجره نامه دارای سند ندارند. از سویی امامان و انبیا از لغو و بیهوده گویی پرهیز دارند. پس ظاهر کلمه “بنی فلان” به باور من در کلام پیامبر و امامان شیعی علی القاعده اشاره به کسی دارد که دارای شجره نامه به ظاهر محکم و مستندی است و عملا بسیاری آن را قبول دارند.
از اینجا به بعد برای راحتی اذهان از اسم به عنوان مثال استفاده می کنم و چون در میان شیعیان افراد موسوم به “سید” به طور عمومی دارای شجره نامه هستند، از آنها مثال می آورم.(جهت روشن شدن مفهوم “بنی فلان” و به صورت بسیار خلاصه)
فرض کنید فردی طبق شجره نامه محکم و مشهور از نیاکان پدری و مادری به حسین ابن علی می رسد. حال ممکن است در این شجره نامه ها اشتباهی تاریخی رخ داده باشد و او همچون بسیاری دیگر اصلا از نسل پدری “سید” نباشد و مثلا از نسل مادری “سید حسنی” باشد. یعنی شجره نامه پدری و مادری به کلی غلط باشد. مثلا یک نفر در جایی در شجره نامه فرزند خوانده بوده باشد(یک نفر از طرف پدری و یک نفر از طرف مادری).
به نظر من با توجه به پرهیز امامان و انبیا از لغو گویی چنین شرایطی و یا شرایطی به این نحو می تواند توجیه کننده به کار بردن کلمه “بنی فلان” از سوی پیامبر یا سایر امامان شیعی همچون علی ابن ابیطالب باشد.

بازدیدها: 8

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

دفاع از فهم عرفی

دفاع از فهم عرفی

اخیرا در برخی مباحثات، گروهی حملات خود را متوجه شناخت عامه مردم و به قول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *