تحریف قران

در این نوشتار بر آن هستم تا نظر خود را در باب تحریف قران بیان کنم. قبل از بحث نظر خود را در باب علت عدم باور اکثریت مسلمانان درباره تحریف قران را بیان می کنم. بنا به مشهور قران به دست شخصی به نام زید ابن ثابت جمع آوری گردید. زید ابن ثابت حتی در زمان خلافت علی ابن ابیطالب نیز حاضر به بیعت با علی ابن ابیطالب نشد. تحلیل من آن است که علی ابن ابیطالب با شناخت عناد زید ابن ثابت از اعتراض به قران جمع آوری شده سرباز زد تا قران بیش از این دستخوش تحریف نگردد و لااقل دچار تعدد نسخه نشود. به باور من بر اساس گواهی تاریخ، زید ابن ثابت به دستور خلیفه وقت قران را جمع آوری کرد و اهل سنت درباب نظرات خلفای خود به خصوص خلفای اول، دوم و سوم عملا تردید نمی کنند.

من به چهار نوع تحریف باور دارم.

  • جابجایی آیات قران

این بحث در میان بسیاری از شیعیان از قدیم بوده است. تا جایی که برخی فقها با توجه به اعتقاد به جابجایی برخی آیات قران و حکم شرعی خودشان مبنی بر خواندن یک سوره تمام در نماز بعد از سوره حمد، خواندن چهار سوره قران را به تنهایی در نماز بعد از سوره حمد کافی نمی دانند.

  • کم شدن برخی آیات قران

درباره کم شدن برخی آیات قران نیز ادعاهایی صورت گرفته است. اساسا در زمان ابابکر و عمر(در ابتدا) کتابت ممنوع بود و به دلیل ترس از بین رفتن قران خلیفه وقت دستور به جمع آوری قران داد.

  • در هم رفتن و ترکیب شدن چند آیه در یک آیه

این تحریف نوع سوم ادعای من است و در جایی دیگر ندیده ام. من آیه(3) سوره مائده را به عنوان این تحریف مثال می زنم. این آیه را در قالب 3 قسمت جداگانه در زیر می آورم.

  • حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ
  • الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ
  • فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٣﴾

در بخش اول آیه که در بالا آمده است درباره چند تا از محرمات دینی صحبت می کند. ناگهان در بخش دوم از تکمیل دین سخن می گوید و اساس بحث به طور ناگهانی بعد از گفتاری کوتاه به کلی عوض می شود و درباره مبحث دیگری که بسیار نیز مهم است صحبت می کند. سپس بخش سوم آیه آغاز می شود و درباره حکم اضطرار سخن می گوید.

واضح است که به قدری این آیه آشفتگی دارد که حتی انسان معمولی نیز به این شدت عجیب و پرت سخن نمی گوید و در واقع به احتمال قریب به یقین این آیه ترکیب سه آیه مختلف و جدا از هم بوده است.

  • اضافه شدن به قران

این تحریف را به سادگی نمی توان ادعا کرد، اما مخالفان چنین تحریفی باید در مقام اثبات باشند.

بازدیدها: 7

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

دفاع از فهم عرفی

دفاع از فهم عرفی

اخیرا در برخی مباحثات، گروهی حملات خود را متوجه شناخت عامه مردم و به قول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *