خداوند و علم

امروزه در ارتباط با بحث خداوند و علم عملا غالب مدعیان به دو گروه تقسیم شده اند.(البته ندانم گرا ها را در نظر نمی گیرم.)

در یک دسته، عده ای به دنبال یک توجیح علمی از نظام گیتی هستند و نظام موجه علمی از نظر غالب مدعیان خداباور و خداناباور نیازی به خدا ندارد. در این نظام که مثلا در فیزیک به تئوری بیگ بنگ و در زیست شناسی به تئوری داروین استناد می کند نظام گیتی را نظامی علمی و خردمندانه میداند و برای نظامی که براساس چنین تئوری های علمی شکل گرفته، در میان عموم مدعیان دو طرف، نیازی به خدا دیده نمی شود.

در دسته مقابل گروهی هستند که نظام علمی عالم را وابسته به خداوند میگیرند. از منظر عقلانیت و خرد و علم، این گروه عملا به دنبال بافیدن خرافات در نظام گیتی هستند تا توجیه علمی نداشته باشد و نیازی به دست نامرئی یا دست خارجی یا خداوند داشته باشد.

تاسف بار است که هر دو گروه درگیر مبحث “خلق” و “خلقت” هستند. کسی نیست از مدعیان دو طرف بپرسد که بر اساس کدام تفسیر دینی و الهی “خلقت” معنایی همچون “ایجاد کردن” یا “ساختن” یافته است؟

آنچه مناسبات علمی در پی آن می تواند باشد، عملا در عربی به آن “صنع” می گویند. اهل علم می توانند از “صانع” سخن بگویند که در صورتی که از “صانع” با عنوان “خدا” یاد کنند و او را دست نامرئی در نظام گیتی بدانند، ندای کفر هم نظران من بلندتر است.

آنچه مناسبات عرفانی در پی آن می تواند باشد، در عربی به آن “تکوین” می گویند و اهل عرفان می توانند از “مُکَوِّن” سخن بگویند. در صورتی که اهل عرفان “مُکَوِّن” و خداوند را یکی بدانند در آن صورت نیز ندای “انّی کافر” من نیز بلند است.

در مناسبات دینی و الهی و آسمانی از خالق یا آفریدگار به عنوان خداوند نام برده شده است. باید مدعیان ابتدا به میدان آیند و معنای “خلق” و “افرینش” در نظام انبیا را به علم پیوند زنند که در نظر انسان مدعی توحید چون من بی معناست. اساسا میان “خلق” و “علم” هیچ رابطه مستقیم و غیر عرفانی وجود ندارد.

بازدیدها: 9

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

اقتصاد اسلامی

اقتصاد اسلامی

ادعا شده است که چیزی به نام “اقتصاد اسلامی” نداریم. حرفی است که از یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *