ربا در وام

در جریان وام یک میلیون تومانی به مناسبت کرونا و اخیرا وام ودیعه مسکن برای مستاجرین بحثهایی بر سر اینکه آیا سودی که دولت از مردم میگیرد، ربا است یا نه شکل گرفته است.

به عنوان مثال یکی از افراد با طرح بحث زیر این سود را ربا نمی داند که در ادامه و بر اساس حافظه میاید.

امروزه در جامعه ما به دلیل خلق پول و تورم ارزش پول در حال کم شدن است. بنابراین اگر سود بانکی بالاتر هم برود مادامی که ارزش افزوده واقعی ایجاد نکند مساله کلی ربا نمی تواند مطرح شود و مساله ربا بر روی ارزش افزوده واقعی باید مطرح شود.

فرد دیگری با طرح ادعاهای فراوان و اینکه پول یک کاغذ است و اصالتی ندارد، اصل را طلا گرفته و معتقد است باید مبنا را طلا گرفت.

ابتدا به مورد اول، خلق پول، می پردازم.

در نظام اقتصادی خلق پول توسط دولت ها و سیاست های دولتها صورت می پذیرد. به عبارتی تورم موجود در جامعه ما به دلیل تولید و خلق پول بدون پشتوانه توسط یک دکمه کامپیوتر و گاهی چاپ کردن پول بدون پشتوانه است.

نکته مطرح در بحث فوق آن است که بی ارزش شدن پول و خلق بی پشتوانه پول صرفا توسط دولت صورت می گیرد. به عبارتی اگر دولت وامی را به مردم بدهد، مانند وام به مناسبت کرونا یا وام به مستاجرین، ارزش پول را خود دولت کاهش میدهد و در واقع نوعی دزدی از اموال عمومی ملت انجام میدهد و دریافت سود نیز عملا ربا است. یعنی دولت با دریافت سود تحت عنوان کم ارزش شدن پول عملا دو عمل زشت را انجام میدهد: ربا و دزدی از مال مردم.

اما اگر مردم سپرده خود را در بانک بگذارند، خود دولت باز با انتشار پول بدون پشتوانه ارزش دارایی های مردم را کاهش میدهد. بنابراین پولی که به مردم می دهد می تواند تحت عنوان جبران مالی که از جیب آنها به طور غیر مستقیم برداشته است باشد. البته در این حالت باید توجه داشت که دولت ارزش پول کل ملت را کاهش داده است و صرفا غرامت به سپرده گذاران بانکی داده است.

در مورد ادعای دوم که پول را دارای اصالت نمیداند نیز باید دو نکته را عرض کنم:

نکته اول به لحاظ فلسفی آن است که عرضه و تقاضا که ارزش کالاها را تعیین میکند خود در نظام جهان اقتصاد دارای اصالت است و پول مستقیما اصالت خود را از این نظام میگیرد.

نکته دوم، که برای فهم نکته اول مناسب است، آن است که چرا طلا معیار و مقیاس باشد؟ طلا خود یک کالا است که در گذشته معیار بوده است. آیا باید ادای گذشتگان را در آورد و صرفا طلا را که یک کالا است، و میزان آن محدود به معادن طلا و سرمایه گذاری های انجام شده بر روی معادن طلا است، را همچنان معیار و مقیاس دانست؟ در اینجاست که مفهوم عرضه و تقاضا و کلیه کالاها در پول معنادار می شود.

بازدیدها: 4

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

دفاع از فهم عرفی

دفاع از فهم عرفی

اخیرا در برخی مباحثات، گروهی حملات خود را متوجه شناخت عامه مردم و به قول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *