رزق

یکی از مفاهیمی که میخواهم در این پست به آن اشاره کنم، رزق است.
برخی کلمات معانی وسیع و متنوعی دارند، مثلا خداوند دارای معانی مختلفی است. در عرف عام به معنای “اله” از او یاد می شود. اما در متون ادبی در معنی صاحب نیز تجلی می یابد، خداوند گوسفندان یعنی صاحب و چوپان گوسفندان. کلمه “رب” نیز دارای معانی مختلفی است، مثلا در قران در سوره یوسف آیه (42) از فرعون مصر به عنوان رب یاد شده است.
با این مقدمه به سراغ کلمه رزق می روم. کلمه رزق هم در متون دینی و مقدس به یک معنا به کار نرفته است. در متون دینی و مقدس بیان شده است که خداوند “رازق” و “رزاق” است. همچنین بیان شده است که رزق هر فردی ضمانت شده است.
نکته ای که می خواهم به آن بپردازم آن است که رزق با “ماکول” یا خوردنی متفاوت است. خوردنی ها جزو رزق هستند. رزق به شکل های مختلف تجلی می یابد که خوردنی ها و پوشیدنی ها هم از جمله آنها هستند. نحوه تجلی رزق تضمین نشده است. در واقع دریافت خوردنی ها و همچنین پوشیدنی ها و غیره به مفهوم عام تضمین نشده است. مثلا کسی که کار نمی کند، ممکن است به گدایی بیافتد یا شکل رزق او تغییر یابد، مثلا گرسنگی بکشد ولی از حکمت برخوردار شود و سرانجام زندگی خود را تغییر دهد. هر کس آن می درود که می کارد. در واقع برای هر کاری روش یا روشهایی وجود دارد و خارج از قاعده چیزی امکان پذیر نیست. برای مثال 2+2 همواره 4 است. اعجاز به معنای کار خلاف علم نیست. البته منظور از علم کمال علم است. آن علم که به خداوند منسوب است، نه علم ناقص.

بازدیدها: 15

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

خداوند و محال عقلی

خداوند و محال عقلی

در این نوشتار به بحث درباره قدرت خداوند و محال عقلی می پردازم. این مبحث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *