طعام اهل کتاب

یکی از مباحث فقهی حکم خوردن طعام مسیحیان و یهودیان است. قران در سوره مائده آیه(5) می فرماید:
الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَّهُمْ
(ترجمه)امروز هر چه پاکیزه است شما را حلال شد و طعام اهل کتاب برای شما و طعام شما برای آنها حلال است.
طبق این آیه طعام اهل کتاب بر مسلمان حلال است. بسیاری از فقهای شیعه منظور این آیه از طعام را غذاهایی مانند حبوبات می دانند و قائل به حرام بودن گوشت ذبح شده اهل کتاب و حتی نجس بودن ذبح اهل کتاب هستند.
این ادعا به وضوح غلط است. شما در نظر بگیرید یک کافر با دستکش حبوبات بپزد و از لمس غذا با دست خیس پرهیز کند. قطعا به فتوای شیعه آن غذا پاک است و فرقی میان کافر و اهل کتاب نیست. به عبارتی در غذاهایی مانند حبوبات فرقی میان غذای کافر و اهل کتاب نیست مگر آنکه غذای کافر به گونه ای دیگر نجس شود. به عبارتی فقهایی که ذبح اهل کتاب را حرام می دانند قائل به دقیق و حکیمانه بودن کلام قران نیستند.

همچنین ببینید

اول ماه قمری

اول ماه قمری

در این نوشتار درباره حجیت دانش نجومی در تشخیص اول ماه و برتری حجیت دانش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *