قران و اصالت زمان

یکی از مباحث مطرح شده در قران بحث اعداد در قران است. مثلا در قران در سوره اعراف آیه(54) عبارت “سِتَّةِ أَيَّام” به کار رفته است. در سوره قدر نیز عبارت “أَلْفِ شَهْرٍ” نیز به کار رفته است.
متاسفانه در باب این دو کلمه و به خصوص در ارتباط با عبارت “أَلْفِ شَهْرٍ” در میان بسیاری خرافات رواج یافته است. مثلا می گویند هزار ماه و بعد ماه را شمسی یا قمری در نظر می گیرند و بعد به سال شمسی و غیره تبدیل می کنند و اذهان را نسبت به قران مشوش می کنند.
من این بحث را با یاد استاد ارجمند مصطفی ملکیان به جلو می برم. در یک سخنرانی که از ایشان دیدم، ایشان به خوبی مساله اصالت زمان را توضیح دادند. من این فیلم را ذخیره ندارم و تلاش می کنم مختصری از حافظه ام آنچه ایشان توضیح دادند را در این نوشتار مرور کنم.
روز قمری اصیل است. به عبارتی روز قمری که زمین یک بار به دور خود گردش می کند، دارای ما به ازاء در جهان فیزیکی است. اما روز شمسی اساسا اعتباری است و ناشی از محاسبات برخی ریاضیدانان است. ماه قمری نیز دارای اصالت است. در واقع ماه قمری یک بار چرخش ماه به دور زمین است. سال شمسی نیز اصیل است و در واقع سال شمسی یک چرخش کامل زمین به دور خورشید است.
با این توضیح به سراغ کلمات قرانی می روم. در قران با توجه به بینش و ایمان من به خداوند کلمات و اعداد نمی توانند اعتباری باشند. به عبارتی “أَلْفِ شَهْرٍ” احتمالا یک زمان اصیل است که البته به باور من ربطی به زمان های جهان فیزیکی ندارد. یعنی احتمالا در نظام گیتی عبارت “أَلْفِ شَهْرٍ” دارای یک ما به ازاء است که در نظام تبدیل زمانها ممکن است زمان های طبیعی متفاوتی را تجربه کند. همچنین به کلمه “خَيْرٌ” باید توجه کرد. این کلمه به معنای بیشتر و غیره نیست.
این بحث در باره “سِتَّةِ أَيَّام” نیز صادق است. در واقع یوم اصیلی احتمالا وجود داشته است و این یوم اصیل با وقت و غیره تفاوت دارد. شش روز اصیل که دارای ما به ازاء بوده اند، در این آیه احتمالا مد نظر است.
توجه باید کرد که “ما به ازاء” با “ما به ازاء طبیعی” یا “ما به ازاء فیزیکی” متفاوت است. در واقع حقیقت این معنا بر من پوشیده است.

بازدیدها: 21

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

خداوند و علم

خداوند و علم

امروزه در ارتباط با بحث خداوند و علم عملا غالب مدعیان به دو گروه تقسیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *