لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ

در این نوشتار درباره آیه(3) سوره توحید می نگارم.

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣

نه زاییده است و نه زاده شده است.

ابتدا به معنای “تولد” می پردازم. تولد به معنای حضوری تازه در جهانی تازه است. مثلا زمانی که طفل از شکم مادر برای اولین بار در کره زمین حضور می یابد، از تولد یک انسان سخن می گوییم. به لحاظ متافیزیکی آنچه رخ می دهد، ان است که روح یک انسان که از برزخ در جنین ولوج یافته، به همراه جسم زمینی و دنیوی در زمین برای اولین بار حضور می یابد.

همین امر برای همه موجودات و مخلوقات رخ میدهد. هرگاه مخلوقی از عالمی به عالم دیگر برود، آن مخلوق در عالم جدید ولادت یافته است. مثلا قبل از ولادت آسمانها، مخلوقی در عالم قبل حضور داشته است که با حضور در این عالم نام “آسمانها” به خود گرفته است و تولد یافته است.

به عبارتی هر حضور جدید در عالمی جدید، زمانی که برای اولین بار رخ میدهد، تولد نام دارد، زاده شدن نام دارد.

به این معنا همه مخلوقات تولد یافته اند یا زاده شده اند و تنها خداست که تولد نیافته است.

در سوی دیگر همه مخلوقات نیز مخلوقی دیگر را نیز زاده اند و تولد داده اند. مثلا مادر در عالم زمینی بچه به دنیا می اورد. هر کدام از ما مخلوق یا مخلوقاتی، با معنی خاصی که در بالا ارائه کرده ام، زاده ایم.

اما خداوند هیچ گاه نزاده است. این صرفا به معنای آن نیست که خداوند فرزند همچون انسان ها ندارد. او فرزند همچون هیچ مخلوق دیگری ندارد. او در معنی بالاترهرگز نزاده است.

اما در نظام هستی همه ما مولود دیگری هستیم و هیچ کدام مولود خداوند نیستیم. این به معنای “طبیعت گرایی” است. همه ما در قالب یک نظام طبیعی در عالم حضور داریم و ربط ما به خدا از جنس تولد نیست.

اینجاست که ما برای ارتباط با خداوند کلمه جدیدی اختراع کرده ایم و آن “خلقت” است. ربط خود با خدا را “خلق” نامیده ایم و خود را مخلوق خدا دانسته ایم. “خلق” با “ولد” تفاوتی ماهوی در معنا دارد. من از کلمه “خلق” و “خلقت” در ارتباط با خداوند و مستقل از “تولد” هیچ معنایی در ذهن متصور ندارم.

بازدیدها: 17

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

قران و ظرافت های آن

قران و ظرافت های آن

یکی از نکاتی که در آیات قران دیده می شود برخی ظرافت های زیبای آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *