مریم

قران در سوره آل عمران آیه(42) می گوید:
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‌ نِساءِ الْعالَمِينَ‌
و (یاد کن) آن گاه که فرشتگان گفتند: ای مریم، همانا خدا تو را برگزید و پاکیزه گردانید و بر زنان جهانیان برتری بخشید.(معنای کلمه اصْطَفاكِ بر من معلوم نیست و به طور معمول “برگزیده” معنا می شود.)
علمای شیعه به دلیل احترامی که برای فاطمه زهرا قائل هستند، این آیه و مقامی که این آیه درباره مریم ذکر می کند، منحصر به زمان خاصی می دانند.
در عبارت عربی آیه42 سوره عمران کلمه “عالمین” آمده است. یعنی در تمامی عوالم(عالمین) هستی. چه عوالمی که قبل از این عالم بوده اند و چه عالم یا عوالم بعدی. به عنوان مثال عالم “ذر” هم جزو عالمین است. متاسفانه برخی در مواجهه با قران ابتدا به سراغ اعتقادات خود می روند و بر اساس اعتقادات خود قران را ترجمه می کنند. قران بنده اعتقادات شیعه یا غیره نیست که قاطبه علمای شیعه بر اساس احادیثی که معنایش را نمی فهمند یا بر اساس اعتقادات غلات آن را ترجمه کنند.

با توجه به گفته مذکور لازم است آنچه در مورد فاطمه زهرا مشهور است توضیح داده شود. درباره فاطمه زهرا گفته شده است:
“سیده نساء العالمین” یا بانوی زنان عالمین
در واقع این جمله بیان دارد که در تجلی زنانگی و صفات زنانگی فاطمه زهرا سرامد زنان همه عوالم است.
برای دو مثال فوق نکاتی را مطرح می کنم. اساسا هوس در انسان چه زن و چه مرد حضور دارد. اما در زن به نحو دیگری متبلور می شود. گاهی اوقات عود میکند یعنی آشکار و واضح می شود مثل دوران بارداری که اصطلاحا به آن ویار می گویند که در پزشکی به آن میپردازند و حتی در کتب حدیثی هم مطرح شده است. مساله شهوت زن هم در اسلام مطرح شده که به گفته علی ابن ابیطالب بیشتر از مرد است و دلیل انکه زن یک همسر، اما مرد چند همسر می تواند داشته باشد بحث دیگری است که در حدیث ذکر شده است. روشن است که تجلی زنانگی در همه زن ها مثل هم نیستند و در واقع طبق ادعای حدیث و فهم من از حدیث زنانگی در فاطمه بیشترین باید باشد.(جمله سیده نساءالعالمین ادعای من نیست و ربطی به مشاهدات تجربی ندارد. حدیث است). در مورد همسر داشتن نیز مساله واضح است. از تجلی سخن می گویم. تجلی یعنی بروز یافتن و متبلور شدن. مثال می زنم. وقتی یک زن بچه دار شد، مادر بودن او تجلی میابد و مثلا معلوم می شود که آیا عشق به فرزند دارد یا نه. در واقع تجلی عشق به فرزند در زن نیازمند آن است که بچه دار شود. زن اگر بچه نداشته باشد محبت مادری او در جهان تجلی پیدا نمی کند. مضاف بر آنکه حتی اگر زن استعداد محبت مادری داشته باشد اما فرزند نداشته باشد این استعداد هم لزوما رشد نمی کند. در واقع مادر شدن برخی استعداد های زن را رشد میدهد. مثل انسان باهوش اگر تحصیل علم نکند استعداد او رشد نمی کند و ورزیدگی در استدلال و برهان و مسایل عقلی به سادگی پیدا نمی کند. تحصیل علم توانایی ذهنی را رشد می دهد. سلول های مغز یک دانشمند رشد زیست شناسی پیدا کرده اند. همین مساله در صفات اخلاقی حضور دارد. این مبحث در مباحث اخلاق در کتاب های اخلاق مثل اخلاق اسلامی به طور وسیع امده است.

البته بحث عرفانی هم مطرح است. طبق نظر شیعه فاطمه امام بوده است و صفت امامت خاصی دارد که آن مورد هم تجلی زنانگی است. معنی این کلمات را به درستی نمی دانم.

خداوند عادل است و هر بنده ای بهره ای و مقامی در نظام هستی دارد.

بازدیدها: 14

درباره‌ی صابر کثیری بیدهندی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس در رشته برق- الکترونیک. علاقه مند به دین و فلسفه. saber.kasiri.b@gmail.com

همچنین ببینید

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ

در این نوشتار درباره آیه(3) سوره توحید می نگارم. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ نه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *