پاسخ فیلسوف ایرانی و جواب من در بحث برهان شر

نوشتار من درباره “برهان شر” با یک فیلسوف ایرانی به بحث گذاشته شد که در ادامه می اید.
مطلب برهان شر در آدرس زیر است:

برهان شر

نوشتار فیلسوف ایرانی:
یک نکته کوتاه:
اینکه گزاره‌های 1 تا 4 را “پیش‌فرض”های برهان شر بنامیم چندان دقیق نیست. دقیق‌تر این است که بگوییم: برهان شر می‌خواهد نشان دهد این چهار گزاره نمی‌توانند با هم صادق باشند (چرا؟ چون کسی که خیرخواه علی الاطلاق است، اگر علم به وجود شر پیدا کند و قدرت بر دفع یا رفع آن نیز داشته باشد، آن شر را برطرف خواهد کرد. پس اگر موجودی باشد که اولا همه حقایق عالم را می‌داند، و ثانیا قادر مطلق است و ثالثا خیرخواه مطلق است، آنگاه دیگر نباید شری وجود داشته باشد). و چون گزاره (4) انکارناپذیر است، پس باید از یکی از سه گزاره 1 تا 3 دست برداشت.
از همین جا مشخص می‌شود منظور از «عالم مطلق» در برهان شر موجودی است که به همه حقایق (گزاره‌های صادق) علم دارد (حال چه تعداد این حقایق بی نهایت باشد و چه نباشد). پس محدود بودن “علم موجود در جهان” به خودی خود مشکلی برای برهان شر پدید نمی‌آورد.
نکته فرعی: معلوم نیست چرا می‌گویید: « کل علم موجود در جهان 10 به توان 30 هم نیست»

پاسخ من:
من به پیش فرض ها حمله نکرده ام، بلکه به استنتاج حمله کرده ام. در واقع مخلوقی که علم کمی دارد از همه حقایق و دلایل خداوند آگاه نیست.
درباره نکته فرعی هم بگویم: گفته شده تا سال 2025 جهان به zettabyte 175 حافظه در سال نیاز دارد. یعنی حدود 175*(21^10)
فرض کنیم 5000 سال است که بشر همچنین حجم داده ای را ذخیره می کند. آنگاه حاصلضرب 5000 در عدد منتسب به سال 2025 کمتر از 27^10 می شود.
همچنین فرض کرده ام که در هر بایت به جای یک حرف یک گزاره ذخیره کنیم یعنی حد بالا را محاسبه کرده ام.
در واقع علم کنونی بشر را محاسبه کرده ام.

نوشتار فیلسوف ایرانی:
بله، نکته اصلی در پاسخ به برهان شر همین مطلبی است که در ایمیل گفتید، و آن اینکه: ما از همه دلایل خداوند آگاه نیستیم. چه بسا موجودی که عالم مطلق و قادر مطلق و خیرخواه مطلق است دلایل موجهی برای تجویز شرور داشته باشد. در این صورت، پیدایش شر (گزاره 4) منافاتی با سه گزاره نخست نخواهد داشت. پس اینگونه نیست که آن چهار گزاره به لحاظ منطقی با هم ناسازگار باشند.
خوب است همین نکته اصلی را در متن نیز بیاورید.

همچنین ببینید

واجب الوجود

واجب الوجود

یکی از اشکالاتی که برخی خداباوران با آن دست و پنجه نرم می کنند آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *